Despre scriitori profesionisti III — Julie Czerneda

Concomitent cu C.J. Cherryh am mai facut o descoperire. Cind m-am dus la atelierul Juliei ma interesasem deja cine este si ce scrie, dar nu apucasem sa citesc nimic de ea. Imi rezervasem doar trei saptamini inainte de AdAstra, dadusem comanda la biblioteca pentru unul dintre romanele ei, insa livrarea a durat mai mult decit m-am asteptat. Cartea mi-a ajuns la doua saptamini dupa conventie. Semn bun, pentru ca asta insemna ca individa era ceruta de public. Semn rau din alt punct de vedere, pentru ca vroiam sa ma duc la atelierul unui scriitor din care nu citisem nimic si nu stiam daca merita sa o ascult; intr-adevar avea recenzii bune, premii si un numar impresionant de fani dar…
In fine, atelierul s-a dovedit interesant, tipa foarte citita si cunoscatoare, dar mai important era ca Julie Czerneda avea acelasi fel prietenos si generos precum Robert J. Sawyer, amindoi putin sfatosi, rabdatori si incurajatori. Iar asta este un aspect care m-a fermecat aici—nu exista acea tensiune generata de o permanenta competitie intre scriitori. Senzatia este ca daca reusesti sa patrunzi pe piata si sa fii publicat, atunci esti primit cu caldura de catre toti si apreciat pentru individualitatea ta. Intotdeauna este loc pentru mai multa valoare, nu iti cistigi piata inlocuindu-i pe altii. Spre diferenta de Romania unde aprecierea unui scriitori de catre confrati se face de cele mai multe ori prin comparatie: “este mai bun decit x si mai slab decit y” ori “scrie gen z, dar cu o scriitura mai slaba”, sau si mai patetic “noi sintem o generatie mai buna decit optzecistii pentru ca…”
Singura competitie se simte atunci cind esti un incepator care incearca sa debuteze si isi trimite textul la o revista. Daca incepi cu revistele de virf, care platesc profesionist si au expunere maxima, atunci stii ca textul tau concureaza cu alte doua-trei mii trimise in aceeasi luna si in general nici o revista profesionista nu are mai mult de un loc pentru debutanti. Ei bine, toti acei ani pina in momentul in care semnezi contractul cu o editura, vor fi ani tensionati in care competitia iti va roade rinichii permanent, dar este o competite invizibila. Nu vei stii niciodata numele celorlalti 2999 pe care i-ai lasat in urma cind ti-au selectat povestirea pentru publicare. Si din acel prim moment de victorie, cu fiecare text selectat si publicat din cele doua-trei mii concurente incepi sa te simti din ce in ce mai sigur pe tine, astfel incit atunci cind iti vei publica primul roman si vei intra in cercul scriitorilor profesionisti nu vei mai simti ca ai vreo concurenta si toti ceilalti scriitori vor fi confratii tai, fiecare cu contractul lui individual fara nici o legatura cu existenta altor mii de contracte.
Dar revenind la Julie, primul roman pe care i l-am citit a fost In the Company of Others, publicat de DAW Books, cistigator in 2002 al premiilor Aurora si Reviewer’s Choice Best SF si ajuns in finale la premiul Philip K. Dick. Desi nu sint fan space-opera, l-am citit cu mare placere. O scriitura frumoasa, ritm alert, poveste clasica, nimic spectaculos, personaje bine construite. Un roman masiv care te tine de la inceput pina la sfirsit cu o singura poveste, de te face sa te intrebi: “ce a avut atita de spus doar in povestea asta, sa-i trebuiasca 600 de pagini!” Si cu toate astea il citesti pe nerasuflate si ajuns la ultima pagina tot nu ai raspunsul de ce atitea pagini, insa nu te mai deranjeaza ideea; ai fi citit inca o data pe atit fara nici o sovaiala.
Pentru continuarea lecturii am ales o trilogie intitulata Species Imperative, despre care s-a scris mult si foarte frumos, exact ca in cazul In the Company… Iarasi science-fiction, space-opera, personajul principal in continuare feminin si exact ca si in cazul primei carti reprezinta idealul de femeie Canadian. Adica, o femeie frumoasa, super-inteligenta, care in ciuda frumusetii este usor stingace in relatiile sociale si prefera munca, aventurilor romantice. Putin naiva si idealista, este totusi un lider de elita. Ah, si este idealul feminin al femeilor canadiene, barbatii avind preferinte un pic mai deosebite…
In ciuda acestei tipologii pe care o urmeaza cu consecventa pentru personajele sale principale, toate personajele sint bine inchegate, si indeajuns de credibile pentru a te convinge sa le urmaresti povestile. Am terminat Survival (finalist la premiul Aurora si nominalizat la Nebula) si Migration (cistigator al premiului Aurora), primele doua volume din trilogie, la fel de masive ca si In the Company of Others, si abia astept sa pun mina pe al treilea volum—Regeneration (Locus Bestseller si propus pentru Nebula). Daca vreti un hard-core science-fiction de calitate, Czerneda este o lectura obligatorie.
Intre timp, ca sa ma pun la punct si cu antologiile ei (pentru motive obiective!) i-am citit si trei dintre ele: ReVISIONS (finalist la premiul Aurora), Space INC. (cistigator al premiului Aurora) si Under Cover of Darkness. Cel mai mult mi-a placut Space INC., apoi Under Cover of Darkness si pe ultimul loc ReVISIONS.
Ce s-ar mai putea spune despre Julie? Ca are ateliere de literatura SF in fiecare an la AdAstra si la citeva alte conventii canadiene si americane; ca preda literatura SF si scrie manuale pe gen pentru copii de liceu; ca scrie manuale pentru profesorii de liceu care predau in cadrul catedrei de literatura si science-fiction sau fantasy!

Leave a comment

No comments yet.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s