In gasca cu un termen sau altul!

Uneori sint amuzante, alteori sint deranjante, toate disputele astea legate de termenii folositi pentru a defini o carte sau alta. De partea asta a Atlanticului se mai intimpla prin presa si imediat articolul cu pricina devine ciuca batailor, dar la nivel de cititor/editor/scriitor/critic s-a depasit de mult faza. De partea cealalta a oceanului, acasa, disputele continua.
Dincolo de orice clasificare pe genuri si sub-genuri, scoli de scris, filozofice, politice, tendinte, curente, etc, adica dincolo de orice clasificare academica, tot ce este fictiune este considerat literatura. Si inca o data, dincolo de toate clasificarile mai sus mentionate, literatura este de doua feluri: comerciala si “high literature” cum spun baietii, traducerea mi se pare caraghioasa, desi in engleza suna bine.
In general, in literatura comerciala intra toate “genre literature”, cum ar fi: science-fiction, fantasy, horror, policier, mystery, detective stories, history novels, romance, etc. Iar in “high-literature” intra literatura realista si un mic procent de “genre”, care s-a strecurat din motive de abordare stilistica. Dar indiferent ca esti comercial, ori nu, te numesti ca scrii literatura. Din fericire, aici nu ai sa gasesti declaratii de genul: “cartea asta nu e fantasy, este literatura!”
Binenteles ca literatura se mai imparte si in buna si proasta, dar asta nu inseamna ca un roman de fictiune mediocru ori prost nu e literatura pe acest motiv! Dupa cum se mai imparte si in literatura care-mi place sau nu imi place. Nu inseamna ca daca sint scriitor de “genre” nu imi place sa citesc si literatura realista, ori vice versa. Dupa cum, nu inseamna ca daca un scriitor este considerat un maestru literar o sa-mi placa neaparat din cauza aprecierii criticilor.
De pilda, Alice Munro este considerata “the best living writer of short stories in English” din lume, si de asemenea cea mai buna scriitoare de “high-literature” a Canadei. I-am citit doua volume de povestiri ca sa-mi satisfac curiozitatea si in ciuda faptului ca scriitura este intr-adevar excelenta si personajele sint vii, zici ca vorbeste despre vecinii tai din bloc, personal nu m-a incintat in asa masura incit sa-i mai citesc si o a treia carte. Dar pentru cineva care vrea sa scrie in engleza la nivel publicabil, este un exercitiu excelent. Pe de alta parte, citesc orice Terry Pratchet a aparut ori o sa mai apara cu mare placere, desi Pratchet nu este considerat si nu cred ca o sa fie considerat in viitorul apropiat “high literature”. Dar partea frumoasa tocmai aici este—nu sint singurul care citeste “orice” Pratchet si dincolo de cohortele de fani, in urma unui sondaj s-a constatat ca o buna parte din editorii mari ai Americii (de gen, ori de literatura realista) citesc Pratchet de fiecare data cind vor sa se simta bine si sa faca o pauza de manuscrise primite la editura de la maestrii literaturii americane! De unde, de fapt, iti dai seama ca cel mai important citeriu este: “te citeste cineva, sau nu?”.
In acelasi sens un alt exemplu desprins dintr-un articol pe care l-am citit acum aproape zece ani in “Sunday Times”-ul londonez despre Martin Amis. In anii ’90, era considerat cel mai bun scriitor britanic contemporan, mentinindu-si statutul de-a lungul deceniilor, chiar si la ora actuala fiind “one of England’s most important living writers”. In respectivul articol se facea o comparatie intre ce inseamna sa fii un scriitor comercial si ce inseamna sa fii unul de “high-literature”. In ciuda succesului lui Amis si al elogiilor criticilor, vinzarile lui reprezentau mai putin de 1% din vinzarile unui Stephen King de pilda, ori mai putin de 10% din vinzarile unui best-seller de orice alt gen. De unde si contractul lui cu orice editura nu se ridica la mai mult de 10% din banii pe care-i cistiga un scriitor de best-sellers. Amis insusi declara la acea data ca s-ar reprofila pe literatura comerciala daca agentul lui si editura cu care semnase la momentul acela l-ar fi lasat. Si ca oricum, o sa incerce sa imbine cumva cerintele contractuale cu editura cu o oarecare tendinta spre “genre literature” pentru a atrage mai multi cititori si in final mai multi bani.
Este deci bine sau rau sa fii scriitor comercial? Nu cred ca exista un raspuns teoretic si probabil ca depinde de decizia personala. Cel putin de partea asta a Atlanticului! Am inteles ca in Romania un scriitor realist vinde mult mai mult decit unul de gen si ca atare cistiga mult mai bine, ori sa spun—cistiga ceva mai mult decit o carte in librarii! Iar asta este o realitate a pietii (o realitate comerciala, in ciuda contradictiei in termeni!) care nu tine de nici o clasificare critica. De unde toata disputa generata de termeni si lupta scriitorilor de gen din Romania de a fii considerati scriitori literari. Saracul scriitor roman de gen vrea sa fie recunoscut ca scriind literatura, sperind ca astfel va vinde mai mult si poate va ramine cumva si in istoria literaturii romane. Situatie trista considerind ca de fapt chiar scrie literatura si ca toata disputa nu este decit o modalitate snoaba a scriitorilor de succes de a-si mentine pozitia “comerciala”!
In ce ma priveste, cei care vor sa ma citeasca vrind sa demonstreze ca NU scriu “literatura” sa nu se mai oboseasca. Scriind fictiune nu am ce sa scriu altceva decit literatura si va spun eu de la inceput, este comerciala. Daca va place sau nu, asta este altceva. Din ce motive va place sau nu, iarasi este o alta discutie. Un alt lucru care nu ma interseaza este daca sint mai bun sau nu decit un alt scriitor, subiect care in general genereaza tabere si nu poate decit sa strice piata literara. Nu ma intereseaza intr-atit de mult criticii, cit ma intereseaza cititorii, iar asta este un prim motiv care ma face comercial.

3 Comments

  1. Nu inca, dar e pe lista.
    Probabil ca o sa incep cu Oryx and Crake, ori cu The Handmaid’s Tale.

  2. Cristi

  3. asta-i atitudinea care-mi place, costi!🙂


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s