Requiem, sau Europa in forta

Am revazut recent o banda desenata pe care mi-am cumparat-o acum sase ani de la Paris. Un prieten ce s-a intors din Romania mi-a adus-o intr-un pachet, alaturi de un dictionar si o carte de istorie. Cind am plecat din Bucuresti, acum patru ani, mi-am aranjat pachete de carti, pe care urmeaza sa mi le trimita ai mei atunci cind se iveste cite o ocazie. Asa ca, din cind in cind am parte de cite o surpriza!

Revenind insa, este vorba de seria Requiem—Chevalier Vampire, volumul 3, intitulat Dracula. Scriitor si art director—Pat Mills, artist—Olivier Ledroit. Requiem  

De patru ani maninc pe piine graphic novels si comics americane. Ori, hai sa spunem nord-americane, ca sa-i pot include si pe scriitorii si artistii canadieni. Am deja seriile mele favorite si probabil ca intr-o zi o sa incep sa si colectionez. Deocamdata cumpar ce gasesc la reducere, fara a urmari o anumita colectie, scriitor, ori editura. La prima mina, un graphic novel incepe de la $35 si poate ajunge lejer la $60-70, asa ca…

De pilda, citesc acum volumul The Burning Girl din seria Books of Magic, si pretul este de $32 (cu tot cu taxe), format A4, 220 de pagini, paperback. Pretul unui Requiem era in 2002 de 12.50 euro, volum cartonat, 50 de pagini, format A3, ori aproape.

Oricum, reintilnirea cu Requiem a fost exploziva. Citeva zile nu l-am putut lasa din miini. Stiu deja povestea, deci nu mi-a luat citeva zile sa-l citesc, ci numai sa-i admir arta si sa-l filtrez acum, dupa atitia ani, si dupa toata dieta de comics americane. Am citit citeva aici care marjeaza cumva pe aceeasi idée. In special seriile incepute de Neil Gaiman si continuate de alti scriitori, cu Gaiman in calitate de consultant: Sandman, Lucifer, Constantine—Hellblazer, Books of Magic, sau Books of Magick — Life During Wartime. In toate avem un univers in care iadul exista si este condus de diverse puteri, iar in paralel mai avem alte lumi care coexista cu pamintul, iadul si raiul. Se perinda o serie intreaga de zeitati, semizeitati, si creaturi magice cu origini mitologice ori creatie proprie a respectivilor scriitori, toate in buna traditie inceputa de Gaiman.

In Requiem–3, Dracula, universul in care se petrece povestea este in special Iadul cu diversele lui regate si factiuni politice. Dar ce diferenta fata de perspectiva americana! Ce diferenta incepind de la nivel ideatic, la stilul povestii, la tipul de personaje, la desen si coloratura si in final la designul paginii.

Comicsurile americane, pe cit de interesante, violente si exotice, pe atit de organizate si structurate. Universul lor este foarte aproape de realitate, iar devierile sint cumva minime, lumile alaturate avind foarte multe in comun cu realitatea noastra. Da, Infernul este plin de pacatosi etern torturati de demoni, dar in final, lorzii Infernului traiesc in cladiri asemanatoare celor pamintesti si intr-o societate structurata foarte asemanator cu una sau alta din societatile care au existat, sau exista pe Pamint. Motivatiile personajelor sint de cele mai multe ori pur umane (e drept ca asta ne ajuta sa simpatizam mai usor cu ele), iar magia utilizata de cei inzestrati este a la carte.

La polul opus, Requiem este imaginatie dezlantuita, stil inceputurile lui Brussolo. Ierarhia Infernului este mult mai complicata si stratificata decit o societate umana, relatiile dintre lorzii Infernului intre ei si intre ei si demoni fiind bazate pe criterii care scapa o simpla ierarhie nobiliara sau militara umana. Lorzii Infernului sint in general figuri proeminente din istoria omenirii, care s-au distins prin cruzime si razboaie, si pacate la o scara mai mare decit simplele pacate ale unui criminal obisnuit, fie el si in serie, ori un violator. Dracula este lordul conducator al unui dintre regatele principale, cu vasali de genul unui Black Sabbat, ori Attila, care sint nu numai condusi de Dracula si demonii lui, dar si pedepsiti pentru pacatele lor de acesta. Iar ei la rindul lor au supusii lor, acestia fiind pacatosi cu ceva mai putine crime decit ei, pe care ii mentin in Curtea Regala, dar ii si torureaza la rindul lor, pentru pacatele savirsite ca oameni. Este o relatie in care cei mai pacatosi detin puterea asupra celor mai putin pacatosi si in cadrul ierarhiei fiecare strat social tortureaza stratul imediat inferior si in acelasi timp il conduce ca un adevarat lord feudal, ce-si controleaza vasalii si-i foloseste pentru dari, razboaie si toate celelalte nevoi. Toti pacatosii au o viata la Curtea lui Dracula, in care se bucura de anumite privilegii oferite de statutul social, dar platesc noapte de noapte pentru pacatele lor.

Personajul principal este Requiem, un fost ofiter nazist pe numele de muritor — Heinrich Augsburg, care a comis numeroase atrocitati in timpul razboiului din pura credinta in folozofia nazista. Punctul de conflict maxim intre umanitatea sa inerenta si credinta in superioritatea ariana si justetea faptelor lor a fost in momentul in care a descoperit ca iubirea vietii lui, Rebecca, este de fapt evreica. Aceasta si-a tradat neamul pentru a supravietuii, dar in final a fost descoperita si in furia descoperirii, Heinrich o violeaza ca pe toate celelalte evreice arestate si aruncate in lagare. Nu am sfirsitul povestii lor in acest volum, dar in final, amindoi ajung in Iad, el ca si cavaler vampir la curtea lui Dracula, in slujba directa a lui Black Sabbat, iar ea in regatul Lemuriei, unde evreii pacatosi ii conduc si-i tortureaza pe preotii Inchizitiei, care in contrast cu vampirii nazisti, sint vircolacii ce constituie armata infernala a evreilor.

 
Dincolo de povestea plina de imaginatie, intr-un univers original cu foarte putine in comun cu universurile asemanatoare din cultura Americana, dincolo de arta superba, ceea ce m-a uimit acum la reintilnire, a fost ritmul in care se desfasoara povestea. Incepe dur si alert, ca cele mai dure comicsuri americane si-ti spui: “bun, m-ai prins, inceputul este glorios, sa vedem daca o poti tine asa”. Apoi, continua putin mai dur si mai alert, si apoi inca putin si mai, si exact cind iti spui ca a atins pragul superior, dai iar pagina si mai urca un nivel de violenta si actiune, si tensiune. Si toate astea fara a se opri din ati spune o poveste frumoasa si interesanta. Te astepti sa fie ca un film american de actiune — iti prezinta plotul si personajele la inceput, apoi ai numai actiune fara creier. Aia a fost toata povestea, din primele cinci minute, apoi urmeaza doua ore de alergatura non-stop, fara poveste, ori dezvoltare.

In Requiem, actiunea continua 100% si creste in amplitudine la fiecare 5-6 pagini, dar continua sa spuna povestea, plotul se mareste, intra personaje noi, conflicte noi, odata cu actiunea tot restul capata in amploare.

I-am aratat cartea unuia dintre cei mai mari teoreticieni si istorici de comics din Canada, Anthony Harrison. Omul este o enciclopedie vie si este unul dintre cei mai apreciati critici de arta din domeniu. Tine seminarii si prezentari la doua universitati, plus la ROM (Royal Ontario Museum) si la AGO (Art Gallery of Ontario). Intimplator aveam la mine si o carte imprumutata de la o biblioteca universitara, Drawing and Painting Fantasy Worlds, de Finlay Cowan. Dupa ce a rasfoit Requiem cu atentie pentru mai bine de un sfert de ora, exclamind cu satisfactie din cind in cind, ori izbucnind in ris, s-a uitat la cealalta carte si mi-a spus zimbind: “By comparison, this is vanilla fantasy. Hell, by comparison, most of the American comics are vanilla fantasy!”

In incheiere, pentru cunoscatori, daca puneti mina pe Requiem — Chevalier Vampire, o sa gasiti o serie de modele copiate, incepind de la armura lui Dracula, care este identica cu cea purtata de personaj in filmul lui Coppola, pina la personaje luate direct din Horror Picture Show. Daca sinteti foarte scrupulosi, ori fani ai revistei Heavy Metal, unele dintre chestiile copiate s-ar putea sa va deranjeze. Insa per ansamblu, Requiem este unul dintre cele mai bune graphic novels care s-au creat vreodata, iar scaparile sint minuscule prin comparatie cu punctele pozitive.

1 Comment

  1. Costi, un nou blog SF – SF Cultural and Movie Learnings la adresa :
    http://culturalsflearnings.blogspot.com/
    Daca-ti place,introdu-l,te rog in blogroll-ul tau !


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s