Vecinul meu, Cory

Prima carte pe care am citit-o a vecinului meu Cory Doctorow, a fost “Eastern Standard Tribe”. Asta a fost acum doi-trei ani, inaintea unei conventii AdAstra unde stiam ca o sa apara si el. In Romania se vorbea deja intens despre cartile lui, iar in SFWA facea valuri cu ideile lui despre Internet publishing.

Ei bine, m-a cam lasat rece. Este o carte plina de pustisme si teribilisme. Ori cel putin asa mi-o amintesc eu acum. Cert este ca nu ma atragea deloc perspectiva de a mai citi un alt Doctorow, in ciuda reclamei care i se facea de ambele parti a oceanului.

La conventie, s-a dovedit unul dintre cei mai activi. A avut un panel exclusiv si a mai impartit alte trei. M-am dus la panelul exclusiv, in care se anuntase ca vorbeste despre el si isi prezinta creatia si ideile. Sala plina, promitator, ma simteam chiar bine, dar dupa douazeci de minute in care a vorbit numai despre programare de website-uri si pirateria pe Internet, m-am ridicat si am iesit din incapere. Pot sa spun ca nu am facut-o cu mindrie, ba chiar m-am simtit destul de iritat, fiind primul si singurul care am iesit de la panelul lui, dar nu mai rezistam. Nu am aproape nimic in comun cu programarea si subiectul ma plictiseste copios. Lasind la o parte dezamagirea de a nu-l auzi vorbind despre cartile lui …

 

Acum o luna am cumparat cu o reducere substantiala dintr-o librarie Indigo, un alt roman al sau, “Someone Comes to Town, Someone Leaves Town”. Coperta frumoasa si cu substanta, in plus sint deja mai mult de doi ani de la prima lectura, iar individul inca stirneste valuri si la Apus si la Rasarit. Am inceput s-o citesc imediat.

Nu a fost un “page-turner”, dar mi-a placut foarte mult.

Idei absurde cladite pe o logica superba. Descrieri delicioase, de adevarat povestitor. Unde mai pui ca actiunea se petrece in Kensington Market, una dintre zonele mele favorite din Toronto, o enclava multi-nationala de o coloratura extraordinara, chiar in inima cartierului chinezesc, de-a lungul granitei cu Little Italy. Iar descrierile lui Doctorow m-au facut sa-mi notez citeva repere din cartea lui si ma duc sa le caut in Kensingtonul real.

Actiunea se precipita pe masura ce povestea avanseaza, iar unele dintre personaje sint rupte din realitatea torontoniana. Sint vecinii mei, colegii mei de facultate, tipii de la care inchiriez dvd-uri, ori cu care joc baschet la YMCA.

 

Una peste alta, l-am redescoperit pe Cory Doctorow si nu-mi pare rau. Nu cred ca locuieste in Kensington, dar sint sigur ca o sa-l intilnesc undeva la vreo lansare de carte prin Toronto, iar daca nu, atunci la Worldcon-ul din 2009, de la Montreal.

5 Comments

  1. Poate il convingi pe Horia sa publice si in romana cartea,ca in engleza a publicat-o.

  2. Horia a publicat cartea in engleza? Pentru cine si de ce? Ce folos a putut sa-i aduca?

  3. mai stii ce-a spus Hillary cind a fost intrebat de ce-a urcat Everestul? “just because it’s there!” de-aia am publicat si eu “someone comes to town”. doar fiindca licenta Creative Commons imi permitea sa o public for free. stiu ca am facut 50 de cititori (atita a fost tirajul!) fericiti. si nu-i putin lucru🙂 iar lui Cory i-a placut ideea. asa ca am facut-o.
    cartea a avut parte si de-o recenzie misto, vezi aici: http://www.terorista.ro/www/2006/07/20/tata-munte-mama-masina-de-spalat/

  4. Well done! Poate ar merita acum si versiunea romaneasca, daca ai vazut ca are succes. E mai aproape de sensibilitatea europeana si cred ca o sa aibe priza.

  5. Nu stiu. Traducerea din “themepunks” n-a fost citusi de putin un succes, in ciuda tirajului rezonabil, a unei coperte aratoase si a distributiei adecvate. Poate ca vremea lui Doctorow in Romania n-a venit inca, din pacate. Cert este ca mi-au ramas destule comenzi neonorate pentru a face inca vreo 50 de exemplare din “Someone…” in original. Oricum, a fost un experiment reusit.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

