Sinopsis si outline

“Un sinopsis nu este acelasi lucru cu un outline (aici ar putea fi folosit termenul de “plan”, dar cum acesta nu e dedicat in industria romaneasca de scris aceluiasi inteles ca in engleza, prefer sa folosesc termenul original).

Amindoua sint indispensabile scriitorului, dar fiecare are un scop diferit.

Un outline, de obicei util doar scriitorului, este unealta cu ajutorul careia acesta isi planifica elementele plotului (inca o data, un termen des folosit de catre scriitorii si editorii de limba engleza, dar pentru care nu exista un corespondent romanesc, desi intr-un sens mai restrins ar putea fi folosit termenul de “intriga”), cu ajutorul careia isi cladeste structura naratiunii, isi planifica personajele si locurile actiunii si verifica rolul acestora in poveste. Outline-ul il va ajuta pe autor sa decida de ce elemente are nevoie pentru a-si consolida plotul, pentru a crea personaje veridice si chiar pentru a hotari daca toate personajele sint realmente necesare intrigii, ori daca exista vreunul care se dovedeste a fi de umplutura si poate fi scos din poveste, rolul acestuia putind fi lejer preluat de catre unul dintre celelalte personaje.

Outline-ul este o unealta esentiala pentru scriitorii incepatori, ajutindu-i sa-si mentina plotul simplu si convingator si sa elimine din timp toate personajele si scenele inutile.

Sinopsisul, pe de alta parte, este acel rezumat concentrat al intregii carti, in care autorul impleteste pe scurt toate elementele plotului, pentru a crea un tablou de ansamblu in doar citeva cuvinte al unei povesti de sute de pagini, dezvoltata pe mai multe nivele. Sinopsisul este destinat editorului, desi uneori acesta poate cere sa vada si outline-ul romanului.

Outline-ul descrie ce se intimpla, cui i se intimpla si cind, in timp ce sinopsisul include pe linga toate astea si un de ce se intimpla.”

(Citat preluat din The Fiction Writer, prin bunavointa Ninei Munteanu)

Mi s-a parut important sa ma opresc asupra acestui aspect din doua motive.

In primul rind, nu exista scriitor de limba engleza care sa nu lucreze cu un outline inainte de a incepe sa scrie un roman. Probabil ca exista si exceptii, dar eu nu le-am intilnit inca. De asemenea, nu exista editor sau agent literar pe piata de limba engleza care sa nu intrebe de sinopsis. Fara sinopsis un scriitor nu are nici o sansa sa-si vinda romanul vreunei edituri, ori sa-si angajeze un agent.

Mai mult, odata ce are un agent si a semnat contractul cu o editura, amindoua partile ii vor cere outline-ul urmatorului roman si apoi al urmatorului, si tot asa. De ce outline-ul viitoarei carti si nu sinopsisul? Pentru ca in general outline-ul se lucreaza inainte de a scrie cartea, iar sinopsisul dupa ce aceasta e deja scrisa. Editorul vrea sa stie care-ti sint planurile (de unde nevoia de a-ti vedea outline-ul) si sa se hotarasca daca prelungeste contractul cu tine, ori nu.

Un alt scenariu este acela al unui scriitor consacrat, care vrea sa se mute la o alta editura, ori vrea sa propuna altei edituri un proiect nou, diferit de cele pe care le are sub contract cu prima editura (de genul un thriller, sub contract avind numai romane SF). In acest caz va trebui sa se reintoarca la sinopsis. Aceasta va constitui modalitatea prin care le va vinde noul proiect.

In al doilea rind, in Romania scriitorii sint impartiti in tabere pro si contra outline. Cit despre editori, eu nu am auzit de vreunul care sa pretinda sinopsisuri autorilor.

In tabara celor contra outline sint pe de-o parte acei scriitori care considera ca esti mai artist si ca atare mai interesant daca declari public ca nu ai nevoie sa planifici nimic, ca-ti place sa-ti lasi pletele in vint, ori barba dupa caz, in voia curentilor inspiratiei si sa vezi unde te duce valul.

“Cum adica, maestre, nu stii de la inceput cine-ti sint personajele?”

“Nu, eu imi las personajul principal sa umble prin oras si daca se intilneste cu prieteni, bine, daca nu, isi vede de povestea lui de unul singur. E casatorit? Nu stiu, nu l-am intrebat, vom vedea. Daca la intoarcerea acasa il asteapta sotia, bine. Daca nu, atunci maninca singur fasolica din conserva si gata. Mie imi plac surprizele!”

Pe de alta parte, sint si acei autori care scriu romane meditativ-contemplativo-filozofice, fara poveste, fara fir narativ, intr-un final fara intriga, si atunci un outline nu le serveste la nimic. Bine, in acest caz, nici sinopsisul nu va avea vreun rol ulterior…

In realitate, un outline este singura modalitatea care-ti ofera libertate creativa. Este mult mai usor sa-ti pui ideile pe hirtie si sa incepi sa le dezvolti inainte, decit sa faci acelasi lucru scriind direct romanul. Schema personajelor pe hirtie iti va dezvalui din timp daca ai nevoie de mai multe personaje pentru alte parti ale plotului, ori din contra, daca nu cumva ai prea multe personaje, multe dintre ele facind aceleasi lucruri si prin asta, fragmentind actiunea principala si distrugind coeziunea romanului, facindu-l de neinteles, ilogic ori plictisitor.

O linie cronologica a plotului principal iti poate dezvalui parti lipsa din intriga, ori inconsistente, sau iti poate evidentia posibilitatea dezvoltarii unor subploturi care sa imbogateasca povestea.

In fine, o editura profesionista nu cumpara o carte. Ea va incerca intotdeauna sa intre intr-o relatie matura cu un scriitor de cariera, un scriitor care are mai multe carti de oferit dincolo de acel roman de debut. Intr-o asemenea schema, autorul se leaga contractual sa livreze un numar de carti intr-o perioada limitata de timp (de obicei o carte pe an, nu una pe deceniu). Pentru ca sa-si poata respecta obligatiile contractuale, autorul are nevoie sa lucreze organizat si eficient. Prima modalitate de a-si eficientiza lucrul este outline-ul. Scriitorul va sti astfel de la inceput daca are probleme cu plotul si va avea ocazia inainte de a se apuca de scris, sa-si asigure un nou roman bun si complex. Pentru ca surpriza cea mai frecventa in lipsa outline-ului nu este descoperirea nevestei acasa (eventual in pat cu amanta sotului!), ci este ca nu-si poate termina cartea la timp, pentru ca povestea nu se leaga, schioapata si trebuie rescrisa cap-coada intr-un timp imposibil.

Am vorbit mai mult despre outline, pentru ca aceasta este o problema de care m-am lovit de nenumarate ori in Romania. Mai mult de 70% din scriitorii mioritici sint iubitori de surprize.

De fapt, un outline este usor de facut si poate fi chiar o experienta placuta. Mult mai dificil este sa scrii un sinopsis. Sa concentrezi trei sute de pagini in doar trei, sau sase, in functie de lungimea pe care o cere editorul, ori agentul. Pentru ca da, scriitorul trebuie sa-si lucreze un sinopsis normal, unul scurt si altul foarte scurt, ca sa fie pregatit pentru orice cerinta a pietii. Un sinopsis slab sau prost reprezinta motivul a 60% din totalul rejectiilor editoriale.

In cartea Ninei Munteanu, sinopsisului si outline-ului le este dedicat un capitol. Dar exista carti specializate doar pe acest subiect. De asemenea, exista resurse online, unde un autor debutant poate invata regulile jocului si poate chiar citi sinposisurile unor scriitori profesionisti, cu care acestia au avut succes la edituri. O alta sursa buna pentru studiat sinopsisuri si outline-uri reale puteti gasi pe website-ul lui Robert J. Sawyer.

5 Comments

  1. Foarte instructivă postarea, Costi, şi mulţumesc pentru ea.
    Chiar şi o povestire sau o nuvelă ar avea de cîştigat din etapa preliminară a planificării, cu atît mai mult un roman. Iar dacă, noi, scriitorii, dorim să fim trataţi cu profesionalism de către edituri, la rîndul nostru trebuie să avem o atitudine profesională.
    Cele bune.

    • Florin, imi pare bine ca ti-a folosit. Intr-adevar, chiar si o povestire are de cistigat prin planificare, dar macar sa-i vezi pe ai nostri ca fac chestia asta cel putin pentru romane.
      Cele bune si tie.

  2. Puteti citi un post in care vorbesc “aproape” exclusiv de cartea Ninei Munteanu aici: http://www.cititorsf.ro/2009/12/01/guest-post-ghidul-scriitorului-universal/

  3. Excelenta prezentare. Succinta, eleganta, practica si convingatoare. E un pas inainte catre profesionalizarea celor care scriu literatura.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s