AdAstra 2010

Inca un an, inca o conventie torontoniana. Pina in 2009, AdAstra a fost singura conventie de literatura si arte SF&F din Toronto. Mai sint citeva conventii anuale, dar ele sint de anime, de media SF, Star Trek, etc. In toamna o sa se desfasoare prima editie a conventiei SFContario, o alta conventie literara, de data asta chiar in centrul orasului. Dar despre SFContario alta data.

Ca in fiecare an, au fost sute de participanti, jumatate dintre ei fiind prezenti doar pe holurile evenimentului, pentru a-si expune costumatiile fanteziste. Ca in fiecare an, au participat peste o suta de scriitori din Canada si Statele Unite.

Guests of Honor au fost Robert J. Sawyer, Cathy Palmer-Lister, Todd McCaffrey, Eric Flint, Aaron Allston si Robert Pincombe. Special Guests au fost: Thea Munster, Heather Dale si echipa de comedianti Nerdgasm.

Printre alti scriitori sau editori participanti: Kelley Armstrong, Peter Atwood, Stephanie Bedwell-Grime, Leah Bobet, Eric Choi, Nick DiChario, James Alan Gardner, Ed Greenwood, Sandra Kasturi, Guy Gavriel Kay, Nancy Kilpatrick, Derwin Mak, Tony Pi, Brett Alexander Savory, Karl Schroeder, Douglas Smith, Peter Watts si multi, multi altii.

Am fost exact la 12 panels de vineri seara pina duminica dupa-masa, unele interesante numai prin subiectul abordat, altele si prin opiniile exprimate. Cele mai bune paneluri au fost:

Business Basics of Writing, unde James Alan Gardner, Jana Pannicia, Leah Bobet si Karina Sumner-Smith au explicat o buna parte din aspectele fiscale si contractuale pentru scriitorii profesionisti, precum si tranzitia de la “scriitor de duminica” la scriitor profesionist.

ChiZine Publications Panel, unde alaturi de editorii acestei small-press de succes, au fost invitati scriitori din portofoliul editurii, precum si oamenii implicati in marketing, departamentul de arta, vinzari, etc., pentru a ne dezvalui ce inseamna o small-press din toate perspectivele.

— GoH Hour: Eric Flint, unde am descoperit un autor fascinant (cel putin din ce ne-a povestit in acea ora), din ale carui carti n-am citit nimic, asa ca inca mai am timp sa-mi schimb parerea. Il stiam numai ca pe editorul revistei “Jim Baen’s Universe”. In ora sa ca Guest of Honor, am aflat ca este si autor sau/si co-autor a peste o suta de carti. Ca scoate intre cinci si zece carti pe an, majoritatea scrise in colaborare cu scriitori incepatori, dornici sa scrie in universul seriei sale de romane 1632, scriitori incepatori pe care-i lanseaza in acest fel.

— Reading Your Writing to an Audience, panel la care Ed Greenwood, Ian Keeling, Adrienne Kress, Rebecca Simkin si Brad Carson, cu totii avind pregatire de teatru (fie ca sint actori, sau au fost intr-un trecut nu prea indepartat), ne-au arata calea cea mai frumoasa (si dificila) pentru a-ti lectura operele in fata publicului. Am ris copios si spre surprinderea mea, chiar am plecat cu citeva idei.

— Putting the Science into Science Fiction, care parea dupa titlu ca va fi unul din panelurile acelea sforaitoare, batindu-se apa in piua pe aceleasi si aceleasi idei si la care m-am dus doar ca sa-i vad in actiune pe cei doi grei, Schroeder si Watts. Si exact datorita lor panelul a fost absolut delicios, plin de umor si de idei surprinzatoare, de analize meseriase ale unor carti si filme celebre, analize pe care mi-ar fi placut sa le citesc si in recenziile acelorasi filme.

Si in fine, ultima pe care o mentionez, dar de departe cea mai valoroasa experienta pe care am avut-o la aceasta conventie nu a fost un panel, ci un atelier de scris, condus de Robert J. Sawyer. Pe scurt, Sawyer este un mic geniu al literaturii comerciale. In doua ore intense, am aflat mai mult despre cum se gindeste un roman, cum se concepe, cum se pregateste si cum se “vinde” unui agent sau editor, decit din toate cartile pe subiect pe care le-am citit. Nu atit “cantitativ” mai mult, cit “valoros” mai mult, chestii despre care nu scrie nimeni, care reprezinta “secretele” profesiei si nu le poti afla decit direct de la acei putini cunoscatori. Totul garnisit cu exemple concrete pro si contra din lumea scriitorilor, pentru a explica principiile si conceptele dezvaluite.

Imi pare bine ca m-am reintilnit cu o multime de prieteni si ca am reusit sa-mi fac altii noi, ca am descoperit noi scriitori interesanti, dar mai ales, ca am inceput sa aflu secrete de “insider”. In ciuda tuturor celor care vin doar ca sa se costumeze si sa participe la Masquerade, AdAstra ramine o conventie literara prin numarul mare de scriitori si specificul panelurilor. Iar din astea sint doar citeva in toata America de Nord.

2 Comments

  1. Cam sclabutza editia asta. Am sperante pentru aia din toamna…

  2. Da, a fost cea mai slabuta de pina acum. Cred ca numai ideea aleia din toamna si i-a luat asteia din suflare.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

