Si urmatoarele…

N-am mai avut timp sa scriu despre celelalte doua zile ale noi conventii. Nici acum nu am prea mult, asa ca nu am sa ma lungesc.

A doua zi a intregit delegatia romaneasca si Aspoiu. Nu cred ca exista tara europeana mai bine reprezentata la conventiile torontoniene. Daca ni s-ar alatura si Claudiu Murgan, chiar ca am putea forma un mic fandom cultural in cadrul marelui fandom canadian.

Despre prezentele scriitoricesti la eveniment a scris Aspoiu pe blogul sau. De data asta eu am incercat sa combin participarea la paneluri cu reintilnirea prietenilor. Am reusit sa schimb citeva vorbe si cu Robert J. Sawyer, Julie Czerneda, Robert Charles Wilson, Eric Choi, Derwin Mak, Herb Kauderer, Peter Halasz, Ian Keeling, Suzanne Church si multi altii. Din pacate nu am reusit sa ma intersectez cu Douglas Smith si David Nickle.

Pentru mine a fost una dintre cele mai relaxate conventii. Pe Swanick am avut ocazia sa-l mai vad la Worldcon, anul trecut. Dar l-am revazut cu maxima placere in trei paneluri si acum. El si cu George R. R. Martin au fost descoperirile mele cele mai placute.

A fost interesanta si prezenta sotiilor Nielsen Hayden, precum si a lui Jo Walton. Patrick Nielsen Hayden pare pus in viteza a cincea tot timpul. Pare sa le stie pe toate si ca nu are timp sa ni le spuna. In timp ce Teresa Nielsen Hayden vorbeste dominant si relaxat. Oricum, stiu toate mecanismele din spatele scenei de SF&F american si nu se sfiesc sa o arate.

Am fost la un panel despre recenzii si critica in SF&F. In timp ce atit editorii cit si scriitorii, cit si criticii si recenzentii au agreat asupra unui aspect esential, nu am putut sa nu ma fac comparatie cu fandomul romanesc. In primul rind, recenzentul sau criticul se gindeste mult inainte de a scrie o recenzie/critica negativa. Se gindeste daca va exista vreun beneficiu in urma unui asemenea act si care ar putea fi acela. Iar in acele rare ocazii in care se decid sa scrie o recenzie negativa, nu o vor face niciodata apelind la sarcasm, umor de orice fel, ton profesoral, superior, atotstiutor. Vor incerca sa minimalizeze tonul negativ, sa scrie numai despre ce este absolut esential de subliniat, nu fiecare mic detaliu pe care ei il percep ca fiind gresit in cartea respectiva si in nici un caz nu vor face aprecieri asupra persoanei scriitorului. In fapt, ei incearca sa vorbeasca strict numai despre carte, despre text, iar nu despre persoana si talentul si maiestria sa, ori lipsa acestora.

Pina la urma vorbim de civilizatie. Sau de lipsa acesteia…

Leave a comment

No comments yet.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

