O dupa-amiaza cu zine si Charles… de Lint

Unul dintre scriitorii mei favoriti este Charles de Lint. Am citit doar vreo patru romane din cele 37 sau 40 publicate din 1984 pina in prezent, dar mi-au placut toate la fel de mult. Asa cum ii citesc constant rubrica de recenzie de carte din revista Fantasy & Science Fiction. Este canadian (nascut in Olanda, a imigrat in Canada la patru luni—deh, unii sint mai precoci!), insa nu l-am intilnit la nici una dintre conventiile locale, fiind unul dintre scriitorii mai retrasi. Asa ca atunci cind a anuntat ca va citi din ultimul sau roman (prima carte a unei trilogii YA ce se va lansa in aprilie 2012) la Merril Collection nu am stat mult pe ginduri.

Aveam alta imagine in ceea ce-l priveste. Dar mi-a placut mai mult in realitate. Are o atitudine relaxata, putin hippy, este foarte prietenos si orice perla scoasa de public o rasuceste ca sa sune serios si important. A fost scriitor rezident in rezervatii de nativi (de unde multe idei din romanele sale), a avut de-a lungul timpului numeroase rubrici de recenzii de carti in diverse reviste, cinta blues (sint mindrul proprietar al ultimului sau CD — Old Blue Truck) si scrie incet, dar constant si frumos.

Charles de Lint la Merril Collection (2011)

O tinara scriitoare din public l-a intrebat ce recomanda debutantilor pentru a reusi sa-si publice cartile. In primul rind networking, i-a raspuns Charles. Apoi ne-a povestit cum si-a gasit el editorul. S-a dus la prima sa conventie de fantasy special ca sa-l cunoasca pe editorul caruia ii trimisese manuscrisul cu mai mult de jumatate de an inainte si de la care nu primise nici un raspuns. Fusese sfatuit ca o relatie personala este mai puternica decit doar un manuscris trimis de un necunoscut. Iar la o conventie, i se spusese, trebuie sa te duci la petrecerile organizate de edituri si acolo ii vei intilnii pe toti si-i vei putea vrajii cu personalitatea ta.

Zis si facut. Charles ajunse la prima sa petrecere la prima sa conventie si nebunia era atit de mare incit i-a trebuit un efort de vointa pentru a nu se intoarce in camera sa de hotel. Toata lumea bea si minca pe rupte, tipau cu totii ca sa se poata intelege peste muzica data prea tare si in afara de editorul cautat de el, caruia ii recunoscuse fata dintr-o revista, in rest nu stia pe nimeni.

Dupa mai mult de jumatate de ora de strecurat printre petrecareti s-a asezat pe o canapea, alaturi de alti doi invitati care, ca si el, nu reusisera sa se integreze in haosul general. Au facut cunostiinta si au stat de vorba citeva ore, pina cind zgomotul a devenit de nesuportat, iar invitatii mult prea veseli.

A doua zi dimineata, pe cind se indrepta spre restaurant, l-a oprit in drum chiar editorul pentru care venise la conventie. Vroia sa-i multumeasca ca la petrecere i-a intretinut pe cei doi de pe canapea, care erau rude cu el si venisera la conventie la insistentele lui, dar acolo nu reuseau sa se acomodeze cu specificul fandomului si se simteau stingheri. Iar Charles le transformase o seara de cosmar intr-una placuta. Charles de Lint a profitat de ocazie si i-a mentionat editorului romanul sau si atunci, drept multumire, acesta i-a spus sa-i trimita mansucrisul inca o data, de data asta lui personal. Asa coincidenta mai da! Si uite asa a inceput cariera stralucita a maestrului de Lint.

Charles de Lint la Merril Collection (2011)

O chestie  pe care n-o stiam este ca de Lint a scris si patru romane horror sub pseudonimul Samuel M. Key. Primul sau roman horror a fost Mulengro, in 1985. “Unul dintre motivele pentru care am decis sa-l creez pe Samuel M Keys a fost ca cititorii sa poata diferentia intre diversele tipuri de fictiune pe care o scriu. Nu am tinut secret ca pseudonimul era al meu din moment ce era numai o metoda de a-i avertiza pe cititori ce vor cumpara. (…) De ce am ales numele de Samuel M. Key? Pentru ca ‘Stephen King’ si ‘Dean Koontz’ erau deja luate.”

Celelalte trei romane horror sint: Angel of Darkness (1990), From a Whisper to a Scream (1992) si I’ll Be Watching You (1994).

La anul voi participa la World Fantasy Convention chiar aici, in Toronto. Sint mai mult ca sigur ca va fi o ocazie pentru a-l revedea pe Charles de Lint. Pina atunci intentionez sa-i mai citesc cel putin doua romane. Poate chiar cele horror. Spre deosebire de sotia sa, artista MaryAnn Harris, care uraste horror-ul si ca atare inclusiv cartile de acest gen ale sotului, eu sint fan, asa ca…

4 Comments

  1. Te invidiez foarte tare, sa stii🙂 Eu am citit cam 6-7 dintre cartile lui si mi-au placut foarte mult.

    • Pina la anu’ pe vremea asta o sa am si eu 6-7 romane de Lint citite!🙂

  2. Execelenta poveste! Și plină de învățăminte…

  3. […] același blog, Costi ne oferă un portret al scriitorului Charles de Lint.   If you enjoyed this article, please consider sharing […]


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

